Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp: vertrouwelijkheid in burenbemiddeling

vertrouwelijkheid in burenbemiddeling 4 jaren 11 maanden geleden #158

Bestaat er een onderscheid tussen erkende en niet-erkende bemiddelaars met betrekking het thema vertrouweljkheid van informatie?
Deze vraag stel ik n.a.v. het feit dat een advocaat informatie vraagt bij de burenbemiddelaar over de concrete inhoud van de afspraak die tussen twee buren werd gemaakt, maar die uiteindelijk niet werd nageleefd. Een van de buren besluit nu naar de Vrederechter te gaan en de advocaat probeert informatie te verkrijgen uit de bemiddeling.

vertrouwelijkheid in burenbemiddeling 4 jaren 11 maanden geleden #159

Ter inlichting kan ik hierop het volgende antwoorden:
Confidentialiteit is een essentieel onderdeel van elke bemiddeling of die nu door een erkend of een niet erkend bemiddelaar wordt geleid.
Een bemiddelaar erkend of niet heeft de plicht die confidentialiteit niet te schenden en m.a.w. niet te antwoorden op de vragen van de advocaat van één van de partijen.
De bemiddelaar heeft echter geen vat op wat partijen zelf naar buiten brengen. De partij die de confidentialiteit van de bemiddeling geschonden ziet zal dit voor de rechtbank kunnen opwerpen en de rechtbank zal oordelen.
Een bemiddelaar die optreedt naar aanleiding van een door de provincie of gemeente georganiseerde burenbemiddeling is echter niet onderworpen aan de 'Bemiddelingswet'. De sancties die daar worden beschreven zijn niet zomaar op hem of haar van toepassing. Wellicht hanteert de dienst zelf een eigen sanctieregeling.
  • Pagina:
  • 1
Moderators: lucvdrBE
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden

Nieuws

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws doe je hier ...
Lees meer ...

Forum

U heeft een vraag? U wil een antwoord? Of u heeft een antwoord op een vraag? Bezoek het forum, toegankelijk voor iedereen.

Bemiddelaars in je buurt

Op zoek naar een bemiddelaar in uw regio? Selecteer: Antwerpen, Limburg, Hoofdstedelijk Gewest Brussel, Oost-VlaanderenVlaams-BrabantWest-Vlaanderen.

Kalender

Een overzicht van alle ingezonden en eigen activiteiten.
Lees meer

aia
Bemiddeling vzw maakt deel uit vanthe Association for International Arbitration (AIA)
x

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen, stemt u in met het gebruik ervan. Meer informatie, klik hier.